Кабмін планує до кінця 2017 р. скоротити обіг паперових паспортів громадянина України

Кабінет Міністрів планує до кінця 2017 року скоротити обіг старих паперових паспортів громадянина України, замінивши їх електронними, зазначено в розпорядженні уряду №1428 від 23 грудня 2015 року, оприлюдненому в понеділок.
Цим розпорядженням Кабмін затвердив Концепцію створення національної системи ідентифікації громадян України, іноземців і осіб без громадянства.
У документі вказано, що на сьогодні в Україні діє система обліку населення, що залишилася переважно з радянських часів, коли не використовувалися електронні ресурси і велика частина інформації зберігалася в архівах на паперових носіях. Видача паспортів громадянина України здійснюється Державною міграційною службою (ДМС) без електронних засобів діловодства, не існує баз цих виданих документів, об'єднаних на національному або регіональному рівні, обмін важливою інформацією між районними відділами ДМС здійснюється шляхом обміну листами на паперових носіях, при цьому механізм ефективної перевірки даних відсутній, а сам бланк паспорта громадянина України, який є першим документом з фотографією, недостатньо захищений.
У Концепції вказано, що деякі держоргани створювали електронні бази даних, але ці заходи мали несистемних характер і недоліки попередньої системи не було усунуто. Тому достовірна ідентифікація особи і надання відповідних послуг шляхом створення національної системи ідентифікації громадян України залишається важливим питанням, на якому акцентував увагу Європейський Союз у Плані дій з лібералізації ЄС візового режиму для України.
У документі вказано, що Національна система ідентифікації громадян України, іноземців і осіб без громадянства передбачає видачу паспорта у вигляді електронної картки, створення надійного механізму верифікації персональних даних, що дасть можливість перевіряти дані про особу дистанційно за допомогою електронного сервісу.
Реалізація концепції передбачена в два етапи. На першому (січень-квітень 2016 року) будуть розроблені нові моделі ідентифікації особи і перевірки даних, ДМС з метою проведення ідентифікації буде забезпечений доступ до державних і єдиних реєстрів і інших інформаційних баз, що у власності держави або підприємств, установ і організацій. На першому етапі планується реалізувати пілотні проекти з використання ДМС електронних інструментів ідентифікації особи, закупити обладнання і навчити персонал, забезпечити держорганам доступ до електронного ідентифікаційного сервісу.
На другому етапі (червень 2016 року - грудень 2017 року) планується: скоротити обіг старих паспортів громадянина України і ввести спеціальні програми обміну паперових паспортів на електронні картки; оптимізувати наявні й розробити нові послуги, інтегрувати паспорт з іншими ініціативами електронного управління; розвинути канали доступу до нових послуг і способів електронної ідентифікації.
Як повідомлялося, в середині грудня глава МВС Арсен Аваков заявив, що з 1 січня 2016 року ДМС розпочинає процес уведення принципово нових посвідчень особи - пластикових карт з безконтактним електронним носієм.
За словами А.Авакова, з 1 січня розпочнеться тестування системи в масштабах країни, а оформлення посвідчень громадянами стане можливим з 11 січня.
У грудні 2012 року набув чинності закон "Про Єдиний державний демографічний реєстр і документи, що підтверджують громадянство України, засвідчують особу або її спеціальний статус", згідно з яким передбачено введення біометричних паспортів, що містять чип, або безконтактний електронний носій інформації, на якому записані, зокрема, біометричні дані людини - відбитки пальців, розпізнавання особи, ДНК, долоня руки, сітківка ока та ін.
У країні також оформлятимуться паспорти громадянина України для виїзду за кордон з біометричними даними.